Психологічна пітримка в умовах війни



У межах кампанії створено спеціальну сторінку: http://howareu.com (howareu_program), де запропоновані контакти, посилання, поради, продукти, техніки та методики, які допоможуть піклуватися про ментальне здоров’я – своє та людей поруч.

Розробку та впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я координує МОЗ України. Всесвітня організація охорони здоров’я – експертний партнер, виконавчий партнер – громадська організація «Безбар’єрність». Майданчиком для розробки та ухвалення рішень є Міжвідомча координаційна рада при Кабінеті Міністрів України. Комунікаційна кампанія реалізується за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

  • Пам’ятка щодо комунікацій Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?»

https://docs.google.com/document/d/1CnRQjsoTisAvnxF_iVGbF33jlGjg253b/edit?usp=sharing&ouid=111363372538538361209&rtpof=true&sd=true

  • Ти як? Ініціатива Олени Зеленської розкаже про важливість піклування про ментальне здоров’я

https://www.youtube.com/watch?v=jb7QFm3f4wY

Інформаційні матеріали на тему психологічної допомоги для дітей та дорослих в часі війни (https://k-s.org.ua/coping-war/)

буклети:

•  "Психологічні основи дітям, які постраждали від війни": https://bit.ly/3y74Z9V

•  "Як поговорити з дітьми про втрату близької людини та допомогти впоратися з горем": https://bit.ly/3EXRbzH

•  "Що треба знати про посттравматичний стресовий розлад (ПТСР): https://bit.ly/3JKsvf0

•  "Якщо складно заснути: поради для дорослих": https://uni.cf/3aj4UX4

•  "Якщо дитина не може заснути": https://uni.cf/3OSHKGb

Інформаційні матеріали на тему посттравматичного стресового розладу (https://k-s.org.ua/ptsd/)


Дихання – це швидкий інструмент для заспокоєння. Простими вправами ми можемо заспокоїтися, узяти під контроль тривогу та прояви стресу.

https://docs.google.com/presentation/d/1kqU-B7mhdEQIPmN7sA-lAsG8IkqKK5wL/edit#slide=id.p1


📌*Як прийняти те, що життя змінилось назавжди*

Перші вибухи, що пролунали по всій країні 24-го лютого, змінили нашу реальність. Страх невизначеності став на зміну мирному побуту, планам і мріям. Важливо, пройти складний процес прийняття того, що трапилось і адаптуватись до нового життя.

Що відбувається у момент змін і як із цим впоратись.

🔹Існує популярна теорія американської психологині Елізабет Кюблер Росс про стадії прийняття втрат та життєвих змін: заперечення, злість, торг, депресія, прийняття. Стадії можуть чергуватись по-різному або проживатись “уперемішку”.

🔹Прийняття змін — це передусім відсутність психологічного опору ситуації. Перша думка, яка вочевидь накрила багатьох “Я не можу в це повірити!”. Проте, чим довше опираєтися реальності, тим складніше перейти до адаптації та стати корисним.

🔹Заперечення й заціпеніння — це адекватна захисна реакція психіки. Цей стан може супроводжуватись забудькуватістю та дезорганізованістю. Забуваєте, де поклали телефон, не можете знайти ключі. 


Що робити на цій стадії:

🔸відновити щоденну рутину (їжа, догляд за тілом, легкі фізичні навантаження)

🔸 говорити про свій стан з близькими людьми

🔸 дати собі час оговтатись й усвідомити ситуацію


🔹Гнів настає як наслідок усвідомлення змін. Дратівливість і злість, пошук винних та відчуття несправедливості — особливо гострі в цей період.

🔸писати про свій гнів та інші емоції у щоденник

🔸виговорювати їх вголос собі чи близьким

🔸прокричатись 


🔹Торг — спроба відкласти прийняття рішення про життя в новій реальності. Характерні дії для цього стану:

🔸домовляння з собою та близькими про якийсь план дій

🔸багато сумнівів щодо дій, пошук якихось авторитетів, які скажуть, як краще вчинити

🔸підготовка до прийняття рішення: панічна перевірка документів, скуповування продуктів, перезбирання дорожньої сумки

🔸спроби відтягнути момент нових дій


Як діяти у цьому стані:

🔸працювати зі своїми думками: повторювати собі, що думки не дорівнюють реальності!

🔸змінити свій внутрішній фокус із сумнівів на пошук тих дій, що можуть допомогти вплинути на ситуацію


🔹Депресія або апатія — збайдужіння, стан пригніченості й смутку, знижена працездатність, відсутність енергії. Може зникнути апетит, з’являтися порушення ШКТ.

Що робити:

🔸встановити й дотримуватись режиму сну та харчування, щоденно приймати душ і вмиватись!

🔸просити близьких про допомогу й підтримку

🔸виконувати прості фізичні вправи


🔹Прийняття.

🔸Це момент усвідомлення того, що навіть у цій реальності можна знайти своє місце. Нехай одна людина і не може вплинути на глобальний перебіг подій, але є маленькі справи, які їй до снаги. 

🔸Розвинути й закріпити цей стан допоможе волонтерська діяльність у тому, що вам вдається. А також звісно, меми і жарти, які так щедро створюють люди, про події довкола. 

🔸Коли ви досягли стану прийняття нової реальності, почали шукати чи знайшли своє нове місце в ній — вам буде значно простіше допомагати іншим і зберегти своє життя та здоров'я. 





 Якщо ви все ж таки не можете впоратися з емоціями, то зверніться по безкоштовну підтримку до платформи "Розкажи мені". На платформі ви можете відверто поспілкуватися й обговорити з професійними консультантами все, що вас турбує.
Перейти на платформу: https://tellme.com.ua

Що таке війна? Як пояснити це дитині та вправи для психологічної допомоги: 

⚪ Ми можемо пояснити, що війна — це агресивні дії однієї країни щодо іншої. Війна вже триває 8 років, просто вона була для нас непомітна. Зараз це змінилося. Якщо дитина знає, що таке цінності, можна пояснити, що цінності людей і країн можуть не збігатися.

⚪ Війна — це завжди страшно та жахливо. Ми маємо робити акцент: “Дивися, ми зараз у безпеці й наша армія робить усе, щоби ми залишалися в безпеці. А для того, щоби ми були в більшій безпеці, нам треба прислуховуватися одне до одного, важливо, щоби ти робив те, що я кажу. Ти відповідаєш за те-то й те-то”. Дитину важливо зробити відповідальним за щось. Будь-яка розмова з дитиною має закінчуватися обіймами.

⚪ Корабель не тоне на воді, він тоне, коли вода потрапляє всередину нього. Тому не так важливо, що зовні, важливо — що ми впускаємо всередину. 

⚪ Далі — кілька порад, як допомгти дитині. 

◽ Режим дня. Робіть усе, що ви робили раніше, якщо є така можливість. Якщо дитина їла завжди о певній годині та є можливість так робити і надалі — продовжуйте. Те, що зараз пов’язує нас із мирним часом, буде на користь.

◽Важливо створювати безпечний простір. Наприклад, будиночки чи “халабуди”, сидіти на підлозі, малювати будиночки, гратися в хованки. Те, що може давати відчуття кордонів.

◽ Грати в псевдоагресивні ігри. Наприклад, битися подушками, бігати і кричати, грати в боулінг чи збивати кульки.


Як подолати паніку ❓

 🟣 Вправа на контроль стоп, спини, очей і рук

У людини є кілька точок опори й контакту, завдяки яким вона може вийти зі стану паніки.


⚪ Стопи. Що б не відбувалося, перевіряйте себе і своїх дітей, наскільки стійко стоять стопи. Коли чуєте інформацію, що вас лякає, постарайтеся одразу подивитися на свої ноги. Контакт із ногами дає можливість рухатися.


⚪ Спина. Якщо у вас є можливість на щось спертися, зробіть це. Коли стає страшно, притуліться до стіни чи спинки стільця.


⚪ Очі. Роздивіться, що є навкруги. Якщо поруч із вами хтось є, зустріньтеся з ним/нею поглядом. Коли страшно, ми часто говоримо “у мене в очах потемніло”, тобто виходимо із зорового контакту. Покліпайте очима й знайдіть яскраву точку, аби сфокусуватися.


⚪ Руки. Стисніть і розтисніть кулаки, потріть руки, обійміть себе. У сильному стресі ми втрачаємо контакт зі своїм тілом. Буквально “вилітаємо” з нього. Але тільки тіло може витримати те напруження, з яким ми стикаємося. Якомога частіше загортайтеся в ковдру.


🟣 Вправа: точка між підмізинним пальцем і мізинцем

Екстрена допомога під час паніки. Знайдіть точку між безіменним пальцем і мізинцем. Натисніть на неї. 


🟣 Вправа на простукування грудної клітки 

Простукуйте грудну клітку, з’єднуючи руки, з періодичністю один удар на секунду, чергуючи руки. Проговоріть: “Я впораюся, ситуація справді складна, але я зроблю це”. Ця вправа допомагає повернути серцебиття в нормальний ритм. Тому важливо, щоби був саме один удар на секунду. Якщо робити це частіше, серцебиття пришвидшується.

Якщо дитина самостійно не може це робити, ритмічно постукайте по її колінах чи плечах зі словами: “Ми впораємося, справді страшно й важко, але подивися, які ми молодці”.


🟣 Вправа “потягуньки”

Цю вправу треба обов'язково запам'ятати.  Як тільки з’являється можливість, робіть “потягуньки”: тягніться вверх. Якщо вмієте займатися йогою чи стретчингом, саме час згадати ці вправи. 

У стані стресу м’язи спазмуються. Треба повернути їхній нормальний тонус — саме так ми виходимо зі стану стресу.

Якщо перебуваєте в закритому просторі й не можете потягнутися, потягніть пальці рук, ніг, шию. Це допоможе повернути активність префронтальної кори, щоб швидко думати й реагувати.


Втома VS вигорання:  як відрізнити та допомогти собі

Накопичення втоми, виснаження, руки опускаються, зібратися купи все складніше.  Той етап, який ми всі зараз проходимо. 

Можливо, ми просто втомилися. Але є вірогідність вигорання, з яким впоратися складніше. Як розрізнити. 

😓 Втома. Розглядається як тимчасове зниження працездатності, здатності чинити опір інтенсивним подразникам або тривала відсутність відпочинку.

У ситуації втоми допоможе відпочинок  — дозвольте собі полінуватися: пограти у просту гру в телефоні, подивитися серіал, помалювати. Якщо ж втома не минає після відпочинку, це може бути ознакою вигорання. 

🥴 Вигорання. Поняття використовується як узагальнююче для позначення ознак фізичної, емоційної або мотиваційної втоми, виснаження. Вигорання виникає як реакція на тривалий стрес і тривогу. 

◾В умовах війни вигорання може бути пов’язане з такими факторами:  

▪  відсутністю відчуття покращення ситуації

▪ збереженням відчуття тривоги навіть тоді, коли реальна загроза припинилася або зменшилася

▪ появою відчуття відстороненості від суспільних подій — відчуття ніби це все відбувається не зі мною

▪ не встигає зробити навіть ті рутинні справи, що раніше легко виконувала

Ознаками вигорання вважаються:

▪  відчуття постійної перевтоми

▪ погіршення стану здоров’я, часті головні болі

▪ безсоння

▪ роздратованість

▪ почуття емоційної спустошеності, непотрібності, безпорадності

▪ зловживання алкоголем, психоактивними речовинами


🔷Способи протидії вигоранню:

🔹 Усвідомити справжні причини, котрі викликають вигорання: невідомість, постійне очікування новин, страх отримати страшні вісті.

🔹Дотримуватися режиму харчування, сну, рухової активності: робити кілька прийомів їжі на день, пити більше, ніж зазвичай; використовувати. перерви між повітряними тривогами не лише для господарських справ, але й для прогулянки на свіжому повітрі; спати за будь-якої можливості.

🔹Відчуття контролю. Взяти під контроль рутинні справи: прибирання, особиста гігієна.

🔹Приймати та надавати підтримку близьким та тим, хто цього потребує: прості питання «Як ти?» «Як справи?» можуть повернути сили.

🔹«Звірка годинників» цінностей: спілкуватися з однодумцями, читати і слухати інформаційні канали, які підтримують цінності вашої спільноти.

🔹Дозволяти собі виражати та висловлювати емоції. Можна кричати, матюкатися, головне, знати, кому адресована агресія і випадково не виплеснути її на близьких.

🔹Пам’ятати про пріоритети — знати, що для вас у цей момент є найважливішим, а що може почекати до перемоги.


Як опанувати жах після обстрілу 

Навіть після того, як небезпека минула, людина на тілесному та емоційному рівні продовжує проживати травматичний досвід. Важливо якомога швидше вийти з цього стану. 

🦋 Техніка «обійми метелика». Обійміть себе руками за плечі й робіть постукування долонями по плечах — ніби це тріпочуть крила метелика. 

💦 Підтримуєте ритм і говорите до себе: «я в безпеці», «зараз мені нічого не загрожує», «я в порядку». 

👆 Глибокі вдих-видих. 

🧚‍♀ Повторюєте вправу ще мінімум один раз, або поки не заспокоїтесь. Робите вправу після кожного травматичного досвіду. 


Стресостійкість організму залежно від темпераменту 

Екстремальні або стресові ситуації  - це сукупність умов і обставин, що виходять за рамки звичайних. Вони “жадають” від людини мобілізації психічних і фізичних ресурсів. Сигнали погрози приводять до зростання активності людини, і якщо ця активність не приносить очікуваного поліпшення положення, нас поглинають негативні емоції різної сили. Роль емоцій в екстремальній ситуації різна. 

📣Як правило, на кожну стресову ситуацію є причина, але її екстремальність у значній мірі визначається певними складовими:

☝️об'єктивної погрози може і не бути, але ми помилково сприймаємо ситуацію як стресову;
☝️ми можемо усвідомити стресовість ситуації, але оцінювати її як незначущу, що саме по собі вже є трагічною помилкою і може привести до непередбачених наслідків;
☝️опинившись у стресовій ситуації і не знаходячи виходу з неї, утративши віру в можливість її вирішення, ми тікаємо від реальності за допомогою активізації механізмів психологічного захисту;
☝️ситуація може бути об'єктивно екстремальною але наявність знань і досвіду дозволяє нам переборювати її без значної мобілізації своїх ресурсів.

Для психічної напруженості властивий високий рівень активності і вагомі витрати нервово-психічної енергії. Рівні психічної напруженості в людей можуть бути різними, що пов’язано з темпераментом, тому і реакція на екстримальні/стресові ситуації відрізняється:

🔹Холерик

У холерика реактивність явно переважає над активністю, тому він неприборканий, нестриманий, запальний, агресивний. 

⚡️У визначеній екстремальній ситуації холерик або почне влаштовувати паніку, або візьме на себе відповідальність, виявить себе в бурхливій діяльності, що може виявитися як корисною, так і абсолютно марною для навколишніх. 

⚡️Йому буде нелегко справитися з покладеною на себе відповідальністю, бо холериків відрізняє така властивість темпераменту як ригідність - негнучкість пристосування до зовнішніх умов. У той же час людина холеричного темпераменту при вдалому збігу обставин здатна проявляти велику силу волі. 

🔹Сангвінік 

Також відрізняється великою рухливістю, однак людина легше пристосовується до умов життя, що змінюються. Сензитивність у нього незначна, тому відволікаючі фактори діяльності не завжди негативно впливають на його реакцію. 

Їм властива значна резистентність - можливість чинити опір несприятливим умовам.

⚡️Здатний швидко зосередитися, дисциплінований, при бажанні може стримувати прояв своїх почуттів і мимовільні реакції. Йому притаманні швидкі рухи, гнучкість розуму, спритність, швидкий темп мови, швидке включення у нову роботу. 

⚡️У випадку стресової ситуації така особа буде в силах швидко оцінити масштаб і серйозність що відбувається, зважити всі «за» і «проти» можливих рішень проблеми і зможе прийняти вірне. Сангвінік швидко реагує на навколишні події, неприємності переживає легко.
Від темпераменту людини залежать багато психічних факторів: 

☝️швидкість виникнення психічних процесів; 
☝️пластичність і стійкість психічних явищ, легкість їхньої зміни і переключення; 
☝️темп і ритм діяльності; 
☝️інтенсивність психічних процесів; 
☝️спрямованість психічної діяльності на визначені об'єкти.

🔹Флегматик 

Такі особи не відрізняються ініціативністю, тому часто мають потребу в керівництві при будь-якому виді діяльності. Вони не спритні, перебудовують навички і звички. Флегматик може стримувати свої імпульси, не відволікатися при впливі подразників. У той же час інертність психічних процесів позначається на недостатній гнучкості в діях. 

В екстренній ситуації флегматик не стане наводити паніку, істерити. Він спостерігатиме за тим, хто і що робить, обере для себе потрібний варіант і почне діяти. Навіть при великих неприємностях зберігає спокій, відрізняється терплячістю, витримкою, самовладанням.

🔹Меланхолік 

Це людина з високою чутливістю і малою реактивністю. Підвищена чутливість при великій інертності призводить до того, що незначний привід може викликати в нього сльози. Меланхоліки невпевнені у собі, боязкі, а найменші труднощі змушують їх опускати руки. Вони неенергійні і ненаполегливі, легко стомлюються і мало працюють, болісно реагують на раптове ускладнення ситуації, відчувають сильний страх у небезпечних ситуаціях, часто почувають себе непевно. 

Меланхоліки часто здаються навіть перед несуттєвими проблемами, тому в складній ситуації, що вимагає найшвидшого рішення, вони можуть нічого не робити, і з боку може здаватися, що вони до усьому байдужі.

Немає коментарів:

Дописати коментар

4 травня- Міжнародний день протидії булінгу

  #психологічна_служба  #Міжнародний_день_протидії_булінгу  Щорічно 4 травня відзначають Міжнародний день протидії булінгу, який   нагадує, ...